Thursday 4 August 2016

memori cinta kita bab 8

Usai solat Asar, Jason menyidai sejadah di ampaian kayu di sudut dinding biliknya. Dia menapak keluar ke arah beranda di luar biliknya. Dari situ, dia melihat seluruh ahli keluarganya sedang menikmati minum petang di sebuah gazebo. Dia menarik nafas dan ditahan sekejap sebelum di hela perlahan. It’s so good to be home…!
Dia meregangkan pinggangnya. Berdetup-detap bunyi. Ahhh… penatnya. Jet-lag tak hilang lagi. Pukul 9 pagi tadi, dia tiba di KLIA 2 dari Belgium. Tukar baju, terus pecut ke rumah. Singgah kejap di Tesco. Ingat nak beli toiletries sikit. Tup-tup, terlanggar anak dara orang pulak. Aduh… mata pompuan tu, Ya Allah… hatinya berdebar tiba-tiba mengingatkan pandangan mata yang tajam menembus jantungnya.
Kenapa dia blah macam tu aje? Kenapa dia tak sembur aku macam malam tu? Dia terkejut tengok aku ke? Bet la… tapi mukanya nampak marah. Bukan nampak, MEMANG marah! Mata macam helang. Mulut rata tanpa senyuman. Riak muka dingin aje. Jason semakin tenggelam dalam fikirannya sendiri.
Ahhhh… lantak la. Buat pening kepala aje fikir hal ni. Lepak bawah, minum petang dengan family lagi bagus. Kan elok meluangkan masa bersama keluarga, merapatkan ukhuwah lagi menggunakan masa berkualiti dengan tenang.
Jason beralih dari beranda masuk ke dalam biliknya. Phone aku mana eh…? Tadi letak mana? Matanya melilau segenap ruang bilik. Ah, tu dia. Kat atas meja kecik tepi katil rupanya. Terus sahaja dia menyambar iPhone 6s itu dan menapak keluar dari bilik.
Sorry...  lambat.” Jason terus melabuhkan punggung di kerusi batu. Iphone 6s diletak di atas meja. Dia perasaan sesuatu. Kenapa iphone aku ni nampak lain macam aje.
“Nak kopi ke teh, Abang?” Tanya Puan Annessa. Tangannya dah sedia memegang teko dan cawan.
Jason diam tak menjawab. Ke sebab jatuh tadi eh? Ke ada rosak kat mana-mana? Crack ke?  Pelbagai persoalan timbul dibenaknya.  Disebabkan kejadian tadi, otaknya dipenuhi dengan perempuan itu tambah lagi keletihan baru pulang dari Belgium tak hilang lagi menyebabkan Jason tidak sempat nak membelek keadaan phonenya.
“Wei…!” Jason tersentak dengan tepukan di bahunya. Laju je dia menoleh kepada adik lelakinya di sebelah. Dah kenapa pulak budak ni tepuk-tepuk orang ni? Nak kena debik ke apa?
“Ibu tanya kau tu…nak air apa?Kopi ke teh?”
Jason sedikit bingung. “Eh? Aaa… kopi la, Bu.” Kasi bertenaga sikit rasa badan yang letih ni.
Secara tiba-tiba, iPhone 6s nya melalak lagu Best Day of My Life-American Author. Terpampang di skrin nama si pemanggil. Maria… Bisiknya perlahan. Maria? Maria mana? Angkat aje la… getus hati Jason.
Jarinya terus menyentuh butang hijau di skrin dan telefon dibawa ke telinga. Belum sempat dia beri salam. Orang sebelah sana dah menjerit;
“Adlisya…!!!”
Serentak itu telefon dilarikan dari telinga. Mak oiii… bingitnya! Mau pecah eardrum aku. Jason bangun dari kerusi batu dan beralih ke kolam ikan. Ikan-ikan karp jepun belaan si Addi berenang-renang mengikut arus olakan air.
Pandangan Ibu dan si Vivi dibuat tak endah. Kelihatan diorang duk berbisik-bisik sendiri sampai Addi pun tertoleh-toleh. Abah pulak panjang leher dengan matanya ralit mengintai walaupun tangan memegang buku Ulu Yam di Liverpool 2 karya Nazali Noor.
I’m getting married, finally! Wuhuu… Sam dah propose aku semalam. Katanya, minggu depan dia nak jumpa mama dan papa aku. Bahagianya…” Si Maria laju macam popcorn berbicara. Excited terlebih. Nak kahwin kot. Dia tersengih sendiri.
Namun, sengihnya mati apabila dia menyedari si Adlisya tak diam tak terkutik pun. Mana minah ni? Ke call ni putus. Maria memandang skrin. Ada…
“Hello, Adlisya… weiii, nape kau bisu pulak ni. Oh, aku tau mesti kau tak sangkakan aku nak kahwin? Aku pun tak expect benda ni. Tetiba aje Sam propose aku semalam. Nasib baik aku tak terjatuh kerusi. Bapak terkejut aku cakap kau…” Maria tergelak sendiri mengingatkan kejadian semalam.
“Weiii… kot ya pun kau nak terkedu ke nak tergamam ke, at least cakap la tahniah sepatah kat aku.” Seloroh Maria. Tak patut betul si Adlisya ni. Kawan nak kahwin ni, happy la sikit…
Congratulation...” ujar Jason sepatah.
GULP…!
Kali ini, Maria pulak yang hilang lidah. Rahang mulutnya jatuh semeter. Dia diam tak bersuara. Terkejut gila Si Maria mendengar suara garau lelaki di sebelah sana talian. Takkan la Adlisya tukar jantina kot? Aku tak percaya kalau dia cakap suara garau sebab demam selsema. Ni garau lelaki. Abang dia ke? Malunya…!!!
Mata Maria mengamati skrin telefonnya. ‘Bestie Adlisya’ jelas terpampang di skrin. Nak kata aku silap call, nama dia bapak besar dah membuktikan betul la nombor dia. Lagipun, semalam baru aje chat dengan dia dalam Whatsapp.
Ya Allah Ya Tuhanku… Ya Rabbi Ya Rahman Ya Rahim… Malunya aku. Aku malu. Malu. Malu. Malu. MALU…!!!
“Kot ya pun nak terkedu ke nak tergamam ke, cakap la terima kasih sepatah atas ucap tahniah saya tadi…”
Mamat ni menganjingkan aku la pulak. Allah, nak masuk kubur…
Sorry, IIthought ni Adlisya tadi.” Maria mengigit bibir dan memejamkan mata. Menelan aje rasa semua malu itu walaupun pahit.
Well, your thought proves my thought that thought you are totally wrong. As far as I know, it is clearly written in my IC that my name is Adli without Sya. You got wrong person la, girl.” Ujar Jason dalam satu nada yang sama. Sarkastik meletik.
Pang! Pang! Pang! Maria merasakan pipinya macam kena penampar Jepun kiri kanan.
Once again, congratulation… for your silly mistake. Lain kali sila buat lagi ya.” Sambung Jason lagi sebelum mengucapkan salam dan talian terus dimatikan.
Dush! Dush! Dush! Tepat kena batang hidung. Maria hampir tersungkur dengar kata-kata mamat tu.
***


Jason kembali duduk di kerusi batu. Dia menghirup kopinya yang sudah sekian lama dituang oleh Puan Annessa. Jason tidak begitu menikmati kopi yang diminumnya kerana sudah pun sejuk.
“Siapa yang call tadi?” Laju aje Puan Annessa bertanya. Mukanya penuh ceria dengan mata yang bersinar-sinar memandang anak lelaki sulungnya.
Eh?  Jason sedikit pelik. Tak pernah-pernah pun Ibu tanya sebelum ni siapa yang telefon aku. “Kenape?”
“Dia orang mana?” kali ni giliran Vivi pulak menyoal dengan riak muka sama dengan si Ibu.
Eh eh budak kecik ni. Ada yang nak kena luku dengan siku lipat ni. Menyibuk hal orang tua. “Entah la. Orang planet Marikh rasanya tadi.”
Vivi mencebik. “Benci… selalu aje macam tu. Orang tanya bukan nak jawab betul-betul”
            Jason memanjangkan tangannya ke hadapan dan menjentik perlahan telinga adiknya itu. “Sibuk hal orang tua aje budak nih. Dah la membebel macam mak nenek.” Tegas sekali bersuara. Jason hanya menyimpan senyum melihat adiknya sedang menarik muka itu.
            “Ibu, Abang nak kopi lain. Yang ni dah sejuk.” Jason menolak cawan kopinya kepada si Ibu. Kopi panas berganti. Aromanya menusuk hidung. Jason membawa cawan ke hujung bibir dan menghirup kopi’o’ panas secara perlahan-perlahan.
“Siapa Maria wei? Kau dah ada markha ke?”
Uhuk! Uhuk! Uhuk! Tersedak dibuatnya Jason dek bisikan maut daripada si Addi di sebelahnya. Hampir saja tertumpah kopi panas berasap ni kat atas kain pelikat yang dipakainya. “Mana kau tahu yang call tadi tu nama Maria?” soalnya pelik.
“Dah kau yang sebut tadi nama dia.” Sengeh la Abang ni.
“Silap nombor aje tadi. Abang tak kenal pon dia…”
Addi menarik senyum senget. Heh… banyak la kau punya silap nombor, Abang. Kemain lagi lama cakap dengan orang silap nombor. Siap tersengih bagai lagi. Dah la cakap nun di tepi kolam ikan. Takut nanti orang dengar. Agak-agak la nak kelentong pun, Abang oiii… luah hati Addi. Kalau tersebut di mulut nanti takut kena debik tersepai gigi dengan dengan orang sebelah.
“Ibu ingatkan Maria anak Datin Muma yang baru balik dari Wellington tadi. Ibu ada terserempak dengan dua beranak tu time nak pergi hospital pagi tadi. Cantik molek budaknya Ibu tengok tadi, Abang… Addi…” Puan Annessa mula buka cerita.
Gulp…! Jason dan Addi sama-sama menelan liur. Ibu dah nak start dah. Semenjak umur masing-masing dah melebihi 25 tahun ni, Ibu selalu aje duk cerita anak orang tu la, anak orang ni la. Anak Datin tu lawa la, Anak Puan Sri tu cantik la. Pening… peninggg…
“Err… Err… jap ya Ibu. Ni.. Ni ada orang kat bengkel call. Dengar cerita Addi kena incharge Boeng yang ada problem dengan landing gear dan horizontal stabilizer. Addi pergi dulu ya…” Addi bingkas bangun dan melangkah luas-luas masuk ke dalam rumah. Kalut sekali gaya jalannya.
Cis… nak lari la tu. Mata Jason terkelip-kelip melihat adiknya yang tergopoh-gopoh nak masuk rumah sampaikan terlanggar sliding door. Dasar pengecut punya aircraft engineer…  “Abang pun nak naik dulu ya Ibu. Ada… ada… tu…” Otak Jason cuba mengorek idea nak menggoreng. Sampai tergagap bicaranya. “Ada hal yang tak beres.” Laju aje dia berlalu setelah meminta diri. Better run for your life before you’ll drag into you-know-what-kind-of-thing-Ibu-had-planned. Seram beb…!
***
Sampai di bilik, Jason landing di atas katilnya. Dia membetulkan bantal di kepala dan mata memandang syiling putih Otaknya berpusing-pusing memikirkan pasal siapa identiti Maria dan juga… Adlisya. Who are the hell are they?
Nak kata aku silap dengar, ye la mana tau kot-kot dia sebut ‘Adli’ sebenarnya tapi memang jelas dia menjerit kuat nama Adlisya. Seingat aku, aku takde kawan nama Maria dan juga Adlisya. Pelik ni…
Iphone 6s putihnya dibawa ke muka. Butang home ditekan.
“Wargghhhh…!!!”
Jason menjerit kecil. Iphone terlepas dari tangan dan jatuh ke atas tilam. Jason bingkas bangkit dari baringnya dengan muka yang pucat tak berdarah. Jantung berdegup laju. Peluh jantan mulai merecik di dahi. Tanpa sedar, tangannya sedikit terketar. Betul ke apa yang aku tengok tadi?
Apabila dia sedikit tenang, tangannya mencapai iPhone yang tanpa sengaja dilepaskan. Untung jatuh atas katil. Kalau terhempas atas lantai tadi, mau bersepai iPhonenya. Haruslah aku menangis tak cukup not lagu di bucu katil nanti…
Butang home di tekan sekali lagi. Maka, muncullah gambar seekor ular sawa batik yang bergulung elok di telapak tangan seseorang. Gila… terkejut aku tadi. Getus hati Jason. Dah la menjerit macam bapok. Buat malu aje.
Fikiran Jason makin berselirat seakan-akan wayar yang terbelit sesama sendiri dan sukar untuk dirungkai. Sejak bila pulak aku letak gambar ular sebagai home wallpaper ni? Rasanya, sebelum ni aku letak gambar aku duk posing depan Hummer dan setahu aku juga, aku kecut dan teramat takut dengan ular-ular bagai nih. Si Vivi ada main iPhone aku ke? Ye la, mana tau kot-kot nak prank aku ke? Tak pun nak balas dendam kat aku. Dan si budak tu tahu aku ni seriau dengan ular…
Jason membuka pula butang Gallery dalam iPhonenya. Bulat matanya melihat koleksi gambar dalam folder itu. Sekali lagi, dia pucat tak berdarah. Gulp…! Dia hanya mampu menelan liur. Dia memejamkan mata sejenak. Segala kekeliruan yang membelengu dirinya sudah terungkai.
Satu perkataan sahaja yang mampu diucapkan sekarang. BALA… bala sebala-balanya! It’s her
The Silenced Vector!!!
***


No comments:

Post a Comment